Do Európy sa v súčasnosti dováža ročne 50 miliónov ton nafty, z toho
približne polovica práve z Ruska. Či bude aj dovoz nafty súčasťou
embarga Európskej únie, zatiaľ nie je isté. Viaceré štáty lobujú za
udelenie výnimiek na niektoré produkty vrátane nafty.
Slovnaft podľa Világiho zvládne prechod na iný druh ropy, vyžiada si to
však určitý čas a investície. Rafinéria by musela upraviť niektoré
technológie a postaviť nové nádrže na zmiešavanie viacerých druhov ropy.
Osobitným problémom je potom zabezpečenie plynulých dodávok ropy cez
ropovod Adria, ktorý v súčasnosti nemá na jednom úseku v Chorvátsku
dodatočnú kapacitu na zásobovanie maďarskej aj slovenskej rafinérie.
Všetky tieto technické problémy sa podľa šéfa Slovnaftu dajú vyriešiť v
horizonte troch rokov, no budú potrebné investície rádovo v stovkách
miliónov eur. Neželaným efektom zmeny druhu spracovanej ropy však bude
nižší podiel nafty na celkovej produkcii. Zatiaľ čo z ruskej ropy dokáže
bratislavská rafinéria vyťažiť až 51 % nafty, u ľahkej ropy WTI je
podiel tejto zložky iba 44 %. Keďže na trhu nie je dostatok ropy
podobnej ruskej, bude musieť rafinéria spracovávať aj ľahšiu ropu a
výťažnosť nafty klesne.
Európa pritom už v súčasnosti nie je v produkcii nafty sebestačná. Keď
sa pomer vyrobenej nafty a benzínu zmení, môže podľa Világiho chýbať na
trhu ďalších 15 miliónov ton nafty ročne. To by mohlo v konečnom
dôsledku priniesť buď extrémne zvýšenie jej ceny, alebo jej nedostatok.
Šéf Slovnaftu dodal, že neexistuje krátkodobé ani strednodobé riešenie
tohto problému.